Το Ταχυδρομείο

Είναι ένα από τα επιτυχέστερα έργα του Μελίρρυτου. Πρόκειται για συμμετρικό διώροφο κτίριο, με προεξέχον τμήμα της πρόσοψης, με προσεγμένη κατασκευή, επιμελώς επιλεγμένα νεοκλασικά στοιχεία, κεντρικό αέτωμα και κορινθιακά επίκρανα στις γωνίες των οροφών, αποτελεί κόσμημα για την πόλη. Στο ταχυδρομείο ο Μελίρρυτος απέβαλλε όλα τα ξενόφερτα αρχιτεκτονικά στοιχεία και απέδωσε ένα έργο καθαρά ελληνικό.

Το κτίριο αναγέρθηκε το 1905 από τον προοδευτικό πασά των Ιωαννίνων Οσμάν τον Κούρδο, που είχε υπηρετήσει ως υποστράτηγος κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 και γι’ αυτό τοποθετήθηκε στη θέση του “βαλή” (γενικού διοικητή) των Ιωαννίνων. Επιδέξιος πολιτικός προσεταιρίστηκε το χριστιανικό στοιχείο και εξουδετέρωσε τις διάφορες ξένες προπαγάνδες που οργίαζαν τότε στα Γιάννενα (ρουμανική, αλβανική, ιταλική). Αυτός ήταν ο λόγος που οι ομόθρησκοί του τον αποκαλούσαν … “κουμπάρο των χριστιανών”, πράγμα όμως που δεν τον ενοχλούσε.

Στο μέγαρο αυτό στεγάστηκε το πρώτο οθωμανικό Παρθεναγωγείο (Μέση Αστική Σχολή Θηλέων), ενώ δίπλα του λειτουργούσε ήδη -στη θέση που σήμερα βρίσκεται το κτίριο του ΟΤΕ- κατώτερο τουρκικό δημοτικό σχολείο.

Το κτίριο του κεντρικού Ταχυδρομείου, αφού κινδύνευσε με κατεδάφιση το 1975, αποκαταστάθηκε επιτυχώς στην αρχική του μορφή το 1985. Τα έργα του Μελίρρυτου διακρίνονται για την καθαρότητα της μορφής τους και τα, αποκλειστικά, ελληνοπρεπή στοιχεία τους. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η τουρκική διοίκηση δεχόταν ευχαρίστως τις προτάσεις του, παρά το ότι αυτές είχαν σαφείς αναφορές στην αρχαία Ελλάδα. Το κτίριο του Ταχυδρομείου χαρακτηριστικέ ως διατηρητέο μνημείο μόλις το 1984.

Φωτογραφία:Το κτίριο το 1910

Το κτίριο του Ταχυδρομείου σε φωτογραφία του 1910, όταν λειτουργούσε ακόμη ως οθωμανικό παρθεναγωγείο. Στο αέτωμα διακρίνεται η ημισέληνος και στο υπέρθυρο της αυλόθυρας η τουρκική επιγραφή του. Τα δύο περίτεχνα φανάρια των παραστάδων της εισόδου δεν έχουν διασωθεί. Οι υαλοπίνακες είναι χρωματισμένοι στο μεγαλύτερο μέρος τους, ώστε να εμποδίζεται η θέα των κοριτσιών του παρθεναγωγείου προς τους δρόμους. Στους υαλοπίνακες επίσης είναι ζωγραφισμένες “χιαστί” τουρκικές σημαίες. Εντύπωση προκαλεί ο καλαίσθητος κήπος. Αριστερά διακρίνεται η σημερινή οδός 28ης Οκτωβρίου και στην άλλη πλευρά η οδός Μπότσαρη, που είναι έρημοι χωματόδρομοι.

Φωτογραφία: Η πρόσοψη του κτιρίου και ο υπέροχος κήπος που συντηρούνταν από τους καλύτερους κηπουρούς της εποχής

Φωτογραφία: Αίθουσα διδασκαλίας του Οθωμανικού Παρθεναγωγείου

Φωτογραφία: Το κτίριο σε φωτογραφία του 1945
Τα δύο περίτεχνα φανάρια των παραστάδων της εισόδου δεν έχουν διασωθεί.

Οι υαλοπίνακες ήταν χρωματισμένοι στο μεγαλύτερο μέρος τους, ώστε να εμποδίζεται η θέα των κοριτσιών του παρθεναγωγείου προς τους δρόμους. Στους υαλοπίνακες επίσης ήταν ζωγραφισμένες χιαστί οι σημαίες της οθωμανικής αυτοκρατορίας.


Φωτογραφία: Το εσωτερικό του κτιρίου όταν λειτουργούσε σαν Οθωμανικό Παρθεναγωγείο.

Η λειτουργία του Παρθεναγωγείου είχε πάψει από το 1912. Το 1985 έγιναν από το Υπουργείο Πολιτισμού εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου που έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Τέχνης.


Φωτογραφία: Το κτίριο το 1947


Φωτογραφία: Αναμνηστική φωτογραφία των μαθητριών του Οθωμανικού Παρθεναγωγείου


Φωτογραφία: Πιθανότητα από τα εγκαίνια του κτιρίου


Φωτογραφία: Το κτίριο το 1927

 

φωτογραφίες μαθητών

Ομάδα μαθητών: Βάσια Β., Αντιγόνη Ι., Ιούλιος  Β., Δημήτρης Ντρ., Ματέο Μπ.

Πηγές:

ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΕΓΚΩΜΙΟ, το παρελθόν που δεν χάθηκε, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Ι. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΩΔΩΝΗ, 1998

https://allnews-epirus.blogspot.com/2018/07/blog-post_947.html


η εκπαιδευτικός Πληροφορικής του σχολείου: Σπυρονίκου Αικατερίνη ΠΕ86

Δημοσιεύθηκε στην Χωρίς κατηγορία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.